Jak wybrać domenę?

Z poprzedniego artykułu dowiedzieliśmy się co to właściwie jest domena i do czego nam jest ona potrzebna.

W tym artykule zastanowimy się w jaki sposób wybrać właściwą nazwę. Wbrew pozorom nie jest to łatwe zadanie. Ten krok jest jednym z najważniejszych etapów w drodze do utworzenia marki online.

Od prawidłowego wyboru może zależeć to czy wzbudzimy zainteresowanie, tym samym zwiększając ruch na stronie. Błąd w doborze nazwy może skutkować problemami potencjalnych użytkowników z zapamiętaniem nazwy bądź też zasugerowaniem innego profilu firmy.

Na co zwracać uwagę?

  • nazwa domeny powinna być w miarę krótka, łatwa do zapamiętania – dwa, maksymalnie trzy słowa
  • nazwa powinna być prosta w wymowie tak aby nie było problemów z jej wpisywaniem w przeglądarce
  • słowa kluczowe np. “kawiarnia” sugerujące czym się zajmuje firma.
  • zaznacz swój regionalny charakter uwzględniając miasto / region, w którym prowadzisz działalność. Umożliwi to łatwe dotarcie do lokalnych klientów. Warto tutaj brać pod uwagę rejestrację domeny regionalnej jak. np. waw.pl, rzeszow.pl, ustka.pl itp. – listę dostępnych domen znajdziesz pod tym adresem
  • dobrą praktyką jest umieszczenie nazwy firmy / marki w domenie jeśli jest ona ceniona w świecie offline. Posługując się tym samym brandem buduje się spójny wizerunek.
  • właściwy wybór typu domeny

Bardzo ważną kwestią podczas wyboru domeny jest weryfikacja czy dana nazwa nie jest zastrzeżona. Jest to o tyle istotne, że taka domena może zostać odebrana przez właściciela zastrzeżonej nazwy.

Czego powinniśmy unikać?

  • błędów w pisowni. Po wykupieniu domeny nie będziemy mogli naprawić tego błędu
  • myślników oraz cyfr w nazwie
  • niejednoznacznych, dziwnych w pisowni słów utrudniających zapamiętanie domeny

To było w skrócie. Postaram się teraz omówić pokrótce część z powyższych punktów.


Domena powinna być krótka i prosta – łatwa do zapamiętania.

Szukając nazwy domeny pamiętaj o tym by była ona prosta, unikaj nazw w stylu drukowanie-malej-ilosci-wizytowek.katowice.pl. W tym przypadku nawet jeśli udałoby się w jakiś sposób wypozycjonować taką stronę to klient końcowy nie będzie w stanie zapamiętać tak długiej i skomplikowanej nazwy.

Dobra nazwa domeny może zostać również użyta w artykułach (linkach zewnętrznych) co będzie przekładało się na ilość wejść na stronę przez co musi być łatwa do zapamiętania.

Zastanawiając się nad nazwą możesz skorzystać ze “złotego” środka jakim jest umieszczenie w domenie ogólnej informacji o tym czym się zajmujesz oraz jego dodatkowym określeniem. Zakładając, że posiadasz firmę budowlaną i dodatkowo specjalizujesz się w ekskluzywnym wykończeniu domów możesz wybrać domenę EkskluzywneDomy, kolejnym przykładem może być np. TaniePrzejazdy, BikeRent itp. Takie domeny mogą być oczywiście zajęte można wtedy też zastanowić się nad dodaniem trzeciego członu – nazwy firmy.

ps. w domenie nie ma znaczenia wielkość liter. Powyższe przykłady podane dla poprawy czytelności doboru nazwy

Kolejnym krokiem jest wybór typu domeny.

Największym zaufaniem cieszą się domeny typu:

  • .pl
  • .com.pl
  • .com
  • .eu

Z racji dużej popularności wiele nazw w tych typach może być już zajęta. Warto w takim przypadku dodatkowo zastanowić się nad wyborem domeny regionalnej (jeśli działamy lokalnie) lub też innego typu domeny – dostępnego tutaj

Przykładowe rozszerzenia:

  • .eu – jeśli działamy na terenie UE
  • edu.pl, education, .school – edukacja
  • .cloud, .codes – technologie IT
  • .shop – sklepy
  • .coffee – kawiarnie

Pamiętaj, że domena stanowi pewnego rodzaju markę w internecie, która dla użytkownika może kojarzyć się z miejscem w którym bezpiecznie zrobi zakupy, zamówi smaczne jedzenie czy też nauczy się czegoś nowego. Dbaj o markę w internecie i nie zapomnij o przedłużeniu domeny na kolejny okres abonamentowy by nie stracić reputacji i rozpoznawalności.

Poznałeś już najważniejsze wskazówki, możesz zacząć zastanawiać się nad wyborem nazwy, poszukać informacji i sprawdzić jakie domeny są wolne. Podczas przygotowań najlepiej dodatkowo wymyślić nazwy rezerwowe gdyby okazało się, że wymarzona nazwa już istnieje

Zacznij szukać już teraz na naszej stronie.